علم بندی این بار از سوی اهالی نوده فاراب در امام زاده ابوالحسن ییلاق نیاوک 31-5-93

همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)مراسم علم واچيني(شيلان كشي) این بار از سوی اهالی نوده فاراب در امام زاده ابوالحسن(ع) برگزار می شود

Warning: fread(): Length parameter must be greater than 0 in /home/ammarlou/domains/ammarlou.ir/public_html/wp-content/plugins/bottom-of-every-post/bottom_of_every_post.php on line 32
علم واچيني (2)

 

 

 

 

 

مراسم علم واچيني(شيلان كشي) این هفته در روز جمعه مورخه 93/5/31 مقارن با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در امام زاده ابوالحسن(ع) واقع در جوار ييلاق نياوك نوده فاراب برگزار می شود.

این آیین سنتی مذهبی هرساله در فصل تابستان در امام زاده ابوالحسن (ع) کمنی واقع در جوار روستای  کمنی و ییلاق مشترک روستاهای نوده فاراب، انبوه بصورت نوبتی در در روزهای جمعه آخر هفته برگزار می گردد.

در این مراسم بعد از عزاداری و مداحی و اقامه نماز ظهر و عصر از مهمانان و مسافران و عزاداران پذیرایی می شود. به پذیرایی دسته جمعی در یک سفره بزرگ ” شیلان کشی ” می گویند که البته به ترکی می شود “جشن” که در منطقه ما معنای مجازی 1- قربانی کردن 2- علم واچینی 3- غذا دادن به مهمانها و عزاداران بصورت مشارکتی .

بر اساس مطالعاتی که انجام شده شیلان کشی بر می گردد به قبل از اسلام  که مردم بعد از برداشت محصولات خود  برای شکر گذاری در  کنار هم گرد هم می آمدند قربانی میی کردند و قبل از اسلا م علم ها  یا الم ها  علامت پاسارگاد داشتند بعد ظهور و گسترش دین مبین  اسلام و ماجرای کربلا وظهور امامزاده ها  به ویژه در دوران صفویه و بعد از آن فرهنگ ایرانی دچار یک تغییر و دگرگونی ودگردیسی شد مراسم شکرگذاری با  زیارت و به نوعی عزاداری دسته جمعی تلفیق گردید.

—————————-

«شيلان كشي» روستاي «كمني» در سرحدات سياهكل و عمارلو نيز يكي از آيين‌هاي سوگواري و رايج در فصل تابستان است كه همه ساله در اين روستا برگزار مي‌شود.
معناي تحت‌ اللفظي شيلان ‌كشي را هيچ يك از اهالي مناطق كوهستاني البرز نمي‌دانند – اين خود گواه بر قدمت طولاني اين آيين دارد – اما هر گاه اين واژه در برگزاري آييني به ميان مي‌آيد، خبر و نشان از مشاركت دسته‌جمعي روستايي براي پخت و پز غذايي نذري را به همراه دارد. 
مردم روستاي كمني يكي، دو روز مانده به روز موعد خود را براي تهيه غذاي ناهار نذري آماده مي‌كنند، پس تهيه مقدمات در صبح روز مقرر هر چند خانوار كه نسبت خويشي نزديك‌تري به هم‌دارند، گوسفندي را كه روز پيشتر در حياط امامزاده ابوالحسني واقع در تپه‌اي به نام «گرده كول» قرباني كرده بودند، جهت پختن آبگوشت در اتاقك‌هايي كه با ورقه‌ها و لايه‌هاي سنگ‌هاي رسوبي بدون ملاط ساخته شده‌اند، آماده مي‌کنند. 
اين اتاقك‌ها معمولا متعلق به چند خانوار است كه به آنها مسجد مي‌گويند و هر چند خانوار مراسم و فرايض فردي خود را در مسجدهاي شخصي خود كه در جوار امامزاده قرار دارد، برگزار مي‌كنند. 
حدود ساعت 10 صبح مردان از ده هياتي را با خواندن نوحه در رثاي امام حسين(ع) به راه مي‌اندازند و در حالي‌كه برسينه مي‌كوبند، به طرف تپه گرده كول و بقعه امامزاده ابوالحسني مي‌روند. 
پس از برگزاري مراسم سوگ و خواندن نوحه و مصيبت هر كدام از شركت‌كنندگان به سمت مسجدهاي خانوادگي خود مي‌روند تا در دادن غذاي نذري به زنان كمك كنند. 
از ديگر نكته‌هاي بارز اين مراسم شركت مردمان تات‌نشين روستاهاي مجاور روستاي كمني در اين آيين مذهبي است كه از مسيرهاي صعب‌العبور و گاه خاكي و ناهموار براي شركت در اين آيين مي‌آيند كه مي‌توان از جمله به روستاهاي«لات»، «نوده» و «انبوه» اشاره كرد. 
زنان و دختران اين سه روستا در اين روز با لباس‌هاي محلي و زيبايي كه احتمال مي‌رود مخصوص شركت در اين مراسم است، حضور پيدا مي‌كنند. 
اگرچه همه خانواده‌ها آبگوشت نذري را براي اطعام ميهمانان مسجد‌هاي خود تهيه مي‌كنند اما كاملا همه كساني را كه در اين مراسم شركت دارند، زير نظر قرار مي‌دهند تا مبادا كسي يا غريبه‌اي گرسنه يا بدون خوردن غذا از اين مراسم بيرون برود. 
روستاي كمني در گذشته جزو شهرهاي لوشان و رودبار بوده اما در حال حاضر اين روستا جزوي از خاك منطقه سياهكل به حساب مي‌آيد. مردم روستا بر اين باورند كه اهالي ده در گذشته‌هاي دور از طالقان به اين سامان كوچيده‌اند. شغل اصلي آنها دامداري است و در تهيه انواع لبنيات خصوصا پنير تبحر خاصي دارند و همگي به مانند مردم طالقان به زبان تاتی (و یا دیلمی) تكلم مي‌كنند.

منبع وبلاگ زیر درختان فندوق http://fandoghestan.com /

——————-

فرهنگ اصیل ما جایگزین مناسبی برای فرهنگ غرب بوده و آداب و رسوم ما بهترین جاودانگی ما به شمار می رود و گذشته پرافتخار ما دارای فرهنگ غنی و سرشاری است، ما چیزی کم نداریم که بخواهیم از غرب قرض بگیریم.
روستای تاریخی، توریستی و کوهستانی ” نوده ” در ۱۸۰‬ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان و ۱۱۶‬ کیلومتری نیمه‌ شرقی شهرستان رودبار و درارتفاع هزار و ۳۲۰‬ متری از سطح دریا واقع شده است.
این روستا دردامنه کوههای البرز شمالی در دل کوه و در امتداد گردنه ” نواخان ” واقع شده و به لحاظ، موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، مردم شناسی، باستانشناسی، محصولات کشاورزی و دامی، صنایع دستی و مراسم آئینی از موقعیتهای ممتازی برای رونق گردشگری برخورداراست.
مردم این خطه از استان گیلان به گویش تاتی “فارسی دری” صحبت می کنند و قدمت سکونت انسان دراین مناطق به سه هزار و ۵۰۰‬ سال قبل از میلاد می رسد.

 

  

نوشته شده توسط umran در یکشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = 10